Ринок кондиціонерів отримує поштовх від падаючої ієни

Air conditioners market received a boost from the falling prices

5 грудня вартість японської ієни різко впала на торгах на Нью-Йоркському валютному ринку, що закрився на позначці 121,50 ієни за долар, найнижчої вартості Японської валюти за сім років і чотири місяці з останнього мінімуму, зафіксованого 20 липня 2007. Ієна різко впала до рівня 120 ієн після торгів протягом двох років на рівні 80 ієн з 2012 року.

Хоча багато аналітиків вважають більш слабку ієну позитивним фактором для японської економіки в цілому, різке зниження ставить знак питання на «золотому правилі» успіху японських виробників кондиціонерів, а саме, виробництво кондиціонерів на зарубіжних заводах і їх відправка до Японії для продажу.

Зниження вартості японської валюти зробило продукцію, вироблену в Японії, більш економічно конкурентоспроможною, в той час як кондиціонери, зроблені за кордоном, втратили частину своєї цінової конкурентоспроможності в порівнянні з декількома роками раніше. Послужить ця тенденція причиною для японських виробників кондиціонерів націлитися на перенесення виробництва назад у Японію?

Японія, з вітчизняним виробництвом на рівні 45%, залежить від імпорту. У 1970-і роки японські виробники стали створювати закордонне виробництво кондиціонерів в таких місцях, як Південно-Східна Азії та Китай, і цей зсув у зарубіжне виробництво набрав швидкість в 1990-х роках. На думку галузевих експертів в даний час японські виробники кондиціонер мають близько 70 баз виробництва кондиціонерів та компресорів (за винятком прикладних продуктів) в 16 зарубіжних країнах. Тим часом, провідні виробники, включаючи Daikin, Mitsubishi Electric, Panasonic, і Hitachi Appliances також зберегли виробничі потужності в Японії, щоб впоратися з різким підвищенням внутрішнього попиту під час аномальної спеки, для скорочення термінів виконання замовлень, а також для виконання ролі материнського заводу.

Японський ринок кімнатних кондиціонерів (RAC) в даний час складає близько 8 млн одиниць. З цієї кількості близько 3,5 мільйонів одиниць, на які припадає близько 45% ринку, виробляються в Японії. Інша частина імпортується з Китаю та Південно-Східної Азії. Грунтуючись на Китайських митних даних, JARN оцінив, що експорт кондиціонерів з Китаю до Японії досяг 3,7 млн ​​одиниць в період з січня по жовтень 2014 року.

Ослаблення ієни підвищує вартість імпорту кондиціонерів, роблячи кондиціонери, вироблені за кордоном і продаються в Японії, менш вигідним. Оскільки у виробників є різний рівень закордонного виробництва, відмінності в їх рівнях прибутку збільшуються.

Чим більшу частку кондиціонерів виробник буде імпортувати з-за кордону, тим більше вплив ослаблення ієни. Щоб протистояти наслідкам ослаблення ієни, виробники рухаються швидко, що може означати більш широку тенденцію до повернення виробництва кондиціонерів в Японію. Тим не менш, деякі виробники обережно підходять до збільшення внутрішнього виробництва.

Hitachi Appliances

Hitachi Appliances оголосила в середині вересня, що для пом'якшення наслідків від слабкої ієни, вона перенесе в Японію все виробництво побутових кондиціонерів, призначених для японського ринку, в 2015 фінансовому році (закінчується в березні 2016).

Hitachi в даний час виробляє близько 90% своїх RAC для японського ринку на своїх внутрішніх виробничих потужностях, у тому числі на заводі Тотігі (Tochigi Works) в префектурі Тотігі. Решта 10%, в основному це недорогі стандартні моделі, виробляються в Уху, Китай, і в інших місцях за кордоном. Hitachi буде переносити це виробництво на Tochigi Works в кілька етапів.

Через ослаблення ієни зростають ціни не тільки на мідь і сталь, але й ціни на основні компоненти, включаючи компресори. Згідно Hitachi, закупівельна ціна протягом трьох років зросла приблизно на 30%. На додаток, для пом'якшення коливань цих цін, Hitachi також націлився на збільшення продажів дорогих моделей, роблячи ставку на уявлення про якість, пов'язане з продуктами, виготовленими в Японії.

Daikin

16 липня Daikin оголосив, що компанія перевела частину свого виробництва невеликих кондиціонерів комерційного використання для японського ринку, яке раніше було передано Китаю, тому на завод Сіга (Shiga Plant) в префектурі Сіга.

Обсяг цього виробництва становить близько 100 000 одиниць на рік. У зв'язку з падінням ієни і зростаючими витратами на робочу силу в Китаї, компанія вирішила, що місцеве виробництво в Японії стане більш вигідним.

Це виробництво, перенесене назад у Японію - комерційні кондиціонери в лінійці SkyAir, що поставлялися на японський ринок. Вони спочатку вироблялися в Японії. Тоді як Daikin виробляє комерційні кондиціонери на своєму заводі Сакаї (Sakai Plant) в префектурі Осака, виробництво з Китаю в даний час передано на завод Сіга, так як блоки схожі за розміром і структурою на побутові кондиціонери, в даний час виробляються на заводі Сіга.

В кінці 2013 року Daikin також перевів виробництво побутових кондиціонерів (RAC) c річним обсягом в 250 000 одиниць, що відповідає приблизно однієї четвертої частини недорогих моделей, що продаються в Японії, назад на завод Сіга. Вони вироблялися партнером Daikin компанією Gree в Китаї. Цей переклад виробництва був обумовлений збільшенням витрат, викликаних ослабленням ієни. Daikin планує скоротити свої ризики через коливання валютного курсу і скоротити терміни поставки за рахунок прискорення передачі виробництва в Японію.

Panasonic

У доповіді в Jiji Press від 24 листопада, Kazuhiro Tsuga, президент Panasonic, заявив: «В даний час ми не розглядаємо повернення виробництва в Японії на рівні, який би суттєво змінив наше розподіл виробництва».

Хоча переваги вітчизняного виробництва кондиціонерів та інших так званих білих товарів підвищуються з різким ослабленням ієни, Panasonic обережно підходить до прийняття серйозних змін у своїй виробничій структурі всередині і за межами Японії.

Г-н Tsuga сказав незворушно: «Ми пережили як сильну, так і слабку ієну, і у нас є розуміння того, як працювати з японською ієною в залежності від її коливань.» У той час як компанія планує збільшити внутрішнє виробництво, якщо ослаблення ієни продовжиться, він заявив про свою впевненість у можливості «збільшити виробництво з невеликими інвестиціями за рахунок використання наявних виробничих потужностей». Тим не менш, він також попередив, що «різкі коливання обмінного курсу ієни являють собою негативний фактор для бізнесу» та висловив сподівання на стабільність іноземних валютних ринків.

Mitsubishi Electric

Mitsubishi Electric виробляє кондиціонери для японського ринку на своєму заводі Сідзуока (Shizuoka Works) в префектурі Сідзуока і експортує кондиціонери, вироблені в Таїланді, на азіатський, європейський і північноамериканський ринки.

Ця структура виробництва вже забезпечує буфер від впливу коливань валютних курсів, і вона здається добре підготовленою, щоб впоратися з поточним ослабленням ієни.

Але наскільки ієна впаде? Деякі аналітики прогнозують зниження до 140 - 150 ієн за долар. Якщо різке падіння продовжиться, більш висока вартість праці та матеріалів за кордоном вщипне прибутку виробників.

Немає жодних сумнівів у тому, що з коливаннями валютних курсів співвідношення експорту кондиціонерів в Японію з-за кордону буде змінюватися. Японські виробники вивчають свої межі рентабельності для вирішення питання про збереження пріоритету розміщення виробництв за кордоном, ближче до ринків, або повернення виробництв в Японії, щоб уникнути наслідків ослаблення ієни. Це питання включає в себе не тільки їх короткострокові бізнес-плани, але також і середньо-довгострокові плани, а знайти відповідь на таке завдання з багатьма невідомими зовсім не легко.

Тим не менш, в минулому, японські виробники багато разів пережили різкі коливання валютних курсів. Мінімізація валютних ризиків на основі їх минулого досвіду може виявитися лакмусовим папірцем для забезпечення успіху їх глобальних стратегій.